Komentáře

1 Sikar Sikar | Web | 10. srpna 2011 v 22:55 | Reagovat

" I profesionální pisálek má akorát tak právo napsat, jak došel k úspěchu on, popřípadě co se jemu osobně líbí. "

Poslední tři slova, přesně to, jak to obvykle myslím já.

2 Dubious cat Dubious cat | Web | 10. srpna 2011 v 23:06 | Reagovat

mňaugh! Podepisuji se pod to, jako člověk, jenž přišel do kontaktu s literární teorií..:)

3 Taychi Taychi | Web | 10. srpna 2011 v 23:31 | Reagovat

Nemohla bych radit jak psát, protože to neumím, neuměla bych radit jak žít, protože nikdo neví jak se má umět žít, ale můžu vám poradit jak se čte moje jméno :D

4 Polgara Polgara | Web | 10. srpna 2011 v 23:55 | Reagovat

Zvláštní je, že rady nacházím převážně u těch blogerů, kterým se podařilo vydat knížku anebo mají jisté zkušenosti.
Dám příklad: Ti, co vydali: Odstíny života, Temnářka, Leonyda, myslím, že o vydání knížky mluvila Annie-chan, a teď přibyla Edith Holá. Pak jsou tu ti, kteří mluví na základě zkušeností nasbíraných životem a účastmi v soutěžích...sem patří Sikr, Miselle a ty. Navíc lidí si nevzpomenu.
Nicméně, pokud to pisálek, který píše pro potěchu anebo pro ambice podá jen jako dobře míněné rady a nejen jako kibicování, tak právo radit má. Snad je to alespoň trochu srozumitelné. Za článek chválím a děkuji za něj. :-)

5 werewolf's spirit werewolf's spirit | Web | 10. srpna 2011 v 23:58 | Reagovat

Amen

6 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 11. srpna 2011 v 0:15 | Reagovat

Já osobně si myslím, že "rady" jsou dobré v jednom směru - přinutí člověka zamyslet se nad jistými věcmi, což ho případně docela reálně může posunout dál. To jestli posunou nebo ne, už je na něm.

Samozřejmě, nikdo nemůže radit objektivně, žádná rada není všeobecná, ale myslím, že o to se tady ani nikdo nesnaží. Já osobně většinou před článkem, který se psaní týká, zdůrazňuji, že se jedná o mé vlastní zkušenosti a kdo chce, nechť mě doplní.

Z článku bych ovšem vypíchla jednu věc -  to, že si lidé nechávají radit od lidí, od nichž jinak nepřečetli ani písmeno. Je s podivem, kolik komentářů se mi schází pod články o psaní a kolik pod povídkami. Trochu mě to až děsí a byla bych mnohem radši, kdyby tomu bylo naopak, protože takto mi to přijde značně absurdní.

Z mé osobní zkušenosti - není to tak dávno, co v Pevnosti vycházely rady pro autory a musím říct, že pokud mi něco pomohlo ujasnit si svůj pohled na vlastní tvorbu, bylo to toto. Takže s tvým článkem nemůžu tak docela souhlasit. Rady sami o sobě jsou fajn, ale chce si to z nich vzít to svoje, něco užitečného (třeba zprostředkovanou zkušenost) a jinak se zařídit podle sebe.

Je ovšem pravda, že rad jak psát je na netu až moc a mnohdy velice mizerné kvality a obsahu, většinou to asi bude proto, že jsou to prostě objektivně navštěvovanější články. Jak už jsem taktéž psala v jednom ze svých vlastních článků.

[4]: Souhlas. :-)

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 11. srpna 2011 v 9:07 | Reagovat

Rozhodl jsem se, že začnu radit, jak se má radit.

"Horší, než-li rádce je našeptavač," podotknul Venca Dg.
"Horší, než-li našeptavač je pochlebník," rozvinul thesi Mike Nellid.
"Titul vrchní literání rada nebyl letos udělen," posteskl si P.K. řečený Kapr.
"Už jste prostudovali moji rukověť 'Kterak správně komentáře psáti'?" přispěl se svou troškou do mlýna publicita Jedlý.

8 Cirrat Cirrat | Web | 11. srpna 2011 v 9:39 | Reagovat

"Jediní, kdo mají skutečně právo mluvit do toho, jak by mělo být co napsané, jsou literární teoretici a kritici" - tak nevím, díftko. Je to sarkasmus, není to sarkasmus...

9 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 11. srpna 2011 v 9:53 | Reagovat

[8]: F.X.Šalda to bere jako poklonu.

10 signoraa signoraa | Web | 11. srpna 2011 v 10:37 | Reagovat

S tvým článkem souhlasím.
Pokud někoho požádám o radu, jsem ráda, poradí-li mi. Ale pokud se mi někdo snaží vnutit svůj světonázor, začnou se mi ježit vlasy. Osobně na nevyžádané rady a doporučení nedám, stejně jako ty mám problém s autoritami, protože každý z nás jsme originál. Nerada bych měla svou kopii. :-D

11 Arcana Arcana | Web | 11. srpna 2011 v 11:39 | Reagovat

Mě osobně ty rady docela baví číst, víš jak se přitom dá nasmát?
Ale teď vážně. Co nesnáším víc je, že někdo napíše povídku na půl A4 a už je z něj spisovatel, už má právo dívat se na ostatní ze spisovatelských výšin. Co to je? Sama jsem napsala povídek už ani nevím kolik, ale stále nejsem ,,spisovatel"!
Jen ať radí. Ale z pohledu ,,Můj názor je..."

12 Gabriel Decay Gabriel Decay | Web | 11. srpna 2011 v 18:01 | Reagovat

hmm..tak tohle je těžký, ale většinou s tebou souhlasím...hlavně tedy s tím posledním odstavcem, přesněji větou..ke mě na blog choději lidé, hledat jen pravopisné chyby, ale už mi nenapíší nic k povídce či něčemu jinému..
ted k tomu, co a jak má vypadat atd.. - na blogu hodnotím blogy (ty jsi se toho dokonce zůčastnila) je to jen můj názor, jak já se na to dívám, když to někdo nebere at to nebere - mě to nevadí..na každý blog se dívám individualně - snažím se tam najít to kladný -
pravidlama se neřidim, dělám si to jak chci..mám přece vlastní mozek, ne..? :-D

13 Kaunaz Isa Kaunaz Isa | 12. srpna 2011 v 1:05 | Reagovat

Dobře. Sikar může za to, že všude rozsévá "líbí se mi" a Facebook to za něj shromažďuje. Tak jsem se dostal k tomuto článku. A cítím jistou egoistickou potřebu reagovat.

Tvůj postoj k psaní rad mi přijde trochu černobílý a trochu alibistický. V šestnácti jsem se dostal na literární server a kdyby mne tam nechali, ať si píšu jak chci, případně mi jen čas od času poslali odkaz na pravidla slohu (a pravopisu), asi bych se nikdy nikam neposunul. A nejsou to jen logické nedostatky, které mohou zkušenější autoři pomoci opravit. Co taková kontrola logických důsledků v povídce? Začínající autor si často všímá jen hlavní dějové linie a je až příliš brzy se vším hotový. Proč mne napadla analogie se sexem?

Zkušenější autor má právo radit z prostého důvodu - už toho napsal víc a nedělá chyby, které dělají začínající autoři - alespoň počítejte s tím, že tomu tak je, výjimky potvrzují pravidlo. Existují sice žánry nebo styly, které dojdou pochopení až sto let po smrti autora, ale dnes už těch nových stylů moc není. Dejme tomu, že u poezie můžeme víc mluvit o individuálním vnímání textu. Ale v próze prostě musí být určité věci správně. Jinak to nejde.

Proč chtějí zkušenější autoři radit? Ono psaní není jen o konkurenci. Jistě, všichni chceme, aby si pokud možno celý svět četl to, píšeme. Jenomže ti chytřejší z nás ví, že bychom za čas zakrněli. Potřebujeme se v psaní vyvíjet nebo (jsme-li opravdu tak dobrý) udržet si svou úroveň. Kdyby byli všichni jen sobečtí, egoističtí pisálci, tvořil bych místo tohoto komentáře jen reklamu pro svůj blog.

Navíc, všichni autoři jsou též čtenáři. Nedovedu si představit, že bych schválně přál ostatním, aby psali co nejhůř. Co bych potom četl?

Rady musí mít svůj důvod a místo. Ale rozhodně bych je nezatracoval. Pomáhají zlepšovat to, co se zlepšit dá.

14 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 12. srpna 2011 v 2:48 | Reagovat

[13]: Potlesk. :-)

15 Péťa P. Ríová Péťa P. Ríová | Web | 12. srpna 2011 v 11:06 | Reagovat

Jednou jsem si dovolila kritizovat jednu cca čtrnácti letou slečnu, která se snažila o umění v oboru fotografie, které si troufám říci rozumím o hodně více než ona (neříkám, že fotit umím, jen že rozhodně líp než ona). Následovalo nesčitatelně narážek a nadávek o tom jak se teda mám předvést já (na mém blogu je x mých fotografií) přičemž slečna házela urážkami, ale na svoji chybu se nepodívala. A to sem byla tak laskavá a nechala jí tam odkaz na jedny šikovné stránky o focení pro začátečníky.

16 agrrr agrrr | Web | 12. srpna 2011 v 11:08 | Reagovat

[1]: Jelikož tebe  mám tu možnost znát nejen prostřednictvím článků, ale i osobně, tak(snad) už tě znám na tolik, abych chápala, kdy to myslíš smrtelně vážně (téměř nikdy) a kdy si z poloviny čtenářů střílíš a čekáš, kdo se chytí naháček.

[4]: Tím, že už po několikáté procházím témata týdne, musím bohužel konstatovat, že do rad pro pisálky se cpe velké množství lidí a to i těch co v podstatě nikdy nic nenapsali. Nebo jak napsala Arcana - napsali jednu mikropovídku a jsou za spisovatele.
Zmiňuješ zkušenější pisálky jako je Sikar, Temnoterka a hlavně Cirrat (na tu nezapomínejme) Ve svých radách nikdy nevnucují svůj názor, vždy se věnují spíše svým postřehům a nezapomenou to, že to je "jen jejich postřeh", ale hlavně vždy hlásají ať pisálci v prvním případě používají hlavu.

[6]: K tomuhle komentáři bych snad jen dodala nejsou rady jako rady. Postřehy snad můžou být fajn, pokud je člověk natolik vyzrálý, aby u toho dokázal použít mozek přebrat si to a použít. A nemluvíme tu o jen spisatelké vyzrálosti. Ale hlavně  nejde jen o rady takové, ale o samotného rádce.;-)

[10]:Pryč se samozvanými autoritami! ;-)

[11]: Nemůžu jinak než: JO!!!! Přesně tak a ne jinak!!!!

[12]: Těm, co jen hledají chyby a nejsou schopni objektivně poradit, se říká Hnidopiši. To je ještě horší než samozvaní rádcové :-D A pokud jde o to hodnocení, tady je podstatný rozdíl. Já sama jsem tě požádala o to kouknout se na můj blog. Já sama jsem tě požádala o kritiku a hodnocení. Tady je podstatný rozdíl. Jde o tu iniciativu z mé strany, o to, že mě zajímal první dojem náhodného čtenáře, o to jak se takový novopečený návštěvník u mě cítí a zda je to tu pro něj přehledné. Navíc jsem se koukla na tvá předchozí hodnocení a zašla jsem si i na hodnocené blogy. Což znamená, že jsem si o tobě sama udělala úsudek. (což je i de facto to samé, co jsem spala ve článku, až na to, že aplikované na grafiku ;-) )

17 agrrr agrrr | Web | 12. srpna 2011 v 11:09 | Reagovat

Kaunaz Isa - tebe si nechám na večer ;-)Neboj reagovat budu. Mňuheheheheeee

18 Sedmero Sedmero | Web | 12. srpna 2011 v 14:21 | Reagovat

Hm. Občas se o pozornost a pochybnou prestiž neprosíš a stejně se ti jí nějakým záhadným způsobem dostane. Otázky a prosby o komentář se objeví, ať chceš či ne, a je na tobě, jak se k tomu postavíš.
Já jsem na tom stejně jako jodid - chci si číst dobré příběhy, zajímavé povídky, neomezovat se jen na svoji sluj a vesmír. Proto vyhovím podle svého nejlepšího mínění, názoru a zkušeností. Konkurence? Sem s ní! Přátelé tě podrží, ale podle velikosti tvých nepřátel se měří i tvá velikost. A já nechci být trpaslík.

19 Sikar Sikar | Web | 12. srpna 2011 v 18:35 | Reagovat

[18]: Herdek, Eky, ale poslední dvě věty mi fakt sedly.

Bring it on!

20 agrrr agrrr | Web | 12. srpna 2011 v 19:31 | Reagovat

[13]: Za co Sikar nemůže? Egoistická potřeba komentovat je silně podporována:-D

Můj postoj k psaní rozhodně alibistický je, ale černobílí mi nepřijde ani náhodou. Zato postoj k všeznalým rádcům je slině narudlý.

Můj osobní postřeh a názor je, že ani spisovatelé "zkušení", co se již prosadili na trhu se mnohdy nevyvarují zásadním nejen dějovým nedostatkům a kolikrát jim to nemálo hapruje. Takže otázkou je, co(kdo) je zkušený autor? Jde o to, že za zkušeného autora se na poli internetu považuje každý, kdo napsal sebemenší povídku, či jinou slátaninu. A jako spisovatel se prezentuje i na základě vymyšlených faktů. Davy, o sobě smýšlející jako o skvělých budoucích spisovatelích, se pak za těmito jedinci hrnou v domnění, že jim pomůže dosáhnout vytyčeného cíle a to slávy. Což si přiznejme je sama o sobě blbost.

Ano, každý, kdo nějakým způsobem zveřejní svou tvorbu se dobrovolně vystavuje kritice. Ale kritika napsaná ve dvou větách v komentáři, podle mě není hodnotná kritika, natož brát to jako radu. Když chci, aby mi někdo poradil, vyberu si pisálka a především si přečtu i jeho tvorbu a skutečně si projdu, v našem případě, jeho blog. Abych si sama přečetla nakolik jsou jeho díla hodnotná, zda-li je skutečně tak zkušený jak se prezentuje a hlavně, jestli mi je zkutečně schopen poradit. Už jen proto, že nevěřím tomu, že jen poesie by měla být brána individuálně. Každé dílo a to i próza, nebo dokonce obrazy, by mělo být bráno jako samostatný individuální celek a tak na něj pohlížet.

Ale to jsme pořád u více méně individuálních rad. To na, co je tento článek zaměřen, jsou všeobecné rady, o tom jak psát a jak být skvělý autor. Do čehož má dneska potřebu kecat pomalu každý.

Psaní není jen o konkurenci, ale pokud se člověk chce prosadit, je důležité si uvědomovat, že tu ta konkurence je. Pokud půjdu s nějakým kamarádem do stejné spisovatelské soutěže, nebudu mu nepřítelem, nebudu se ho snažit shodit, ale naopak, budeme si navzájem držet palce, ať se oba umístí na co nejlepších místech. Pokud jsem opravdu tak dobří přátelé dáme si navzájem přečíst své tvorby a zdělíme si dojmy. Ale nebudu s ním sedět nad jeho příběhem, pomáhat mu s každou zápletkou, radit mu kam se má děj ubírat, nebo co teď, když se zasekl. Je to snad jeho dílo  -ne? Je to stejné jako ve škole, v práci nebo kdekoliv jinde. I v zaměstnání jsou si dva spolupracovníci i konkurenty. Jistě pomůžu kolegovi, když bude mít problém, ale nemůžu mu pomáhat pořád a se vším, aby on pak byl lepším zaměstnancem a bral větší odměny, když jsem jeho práci udělala já. Nebo ty by si to snad dělal?

Spousta internetových rádců s povídkami se tak bohužel tváří, a pak je to očekáváno do všech.
Nevím jestli je to dostatečně patrné, ale tenhle článek je především o všeobecných rádcích a radách celkově na prd. Protože, jak jsem psala víš i v článku: Každé dílo by mělo být bráno individuálně a následně i rady. S tím, že si i žádající o radu proklepne budoucího rádce. Nemyslím si, že bych ve svém blogovém okolí našla někoho, kdo by radil úmyslně zle i když věřím, že tací také existují. Tato poznámka měla být spíš o tom, že "za vás nikdo vaši práci neudělá".
Ale za tvrzením že pisálci píší všeobecné rady jen(dobře tak řekněme především) pro zvýšení své prestiže si bez výhrad stojím. A kdo tvrdí, že to tak ani náhodou není a že to dělá jen pro dobro ostatních, méně vyspělých pisálků je pro mně jen pokrytec.
Naprosto, ale souhlasím s větou, že rady musí mít svůj důvod a své místo.

Chápu, že na některé věci máš jiný názor a akceptuji to. Jsem velmi ráda, že nejsi arogantní a komentář si napsal, protože takového komentáře si vážím a jsem otevřená každé hodnotnější diskuzi. Ale za těmito názory si stojím a nehodlám je jen tak měnit.

21 Kaunaz Isa Kaunaz Isa | Web | 12. srpna 2011 v 21:04 | Reagovat

Kdo je to úspěšný spisovatel? Kdo je to zkušený spisovatel? Může se jednat o jednu osobu? Kdybych si od této problematiky chtěl na vteřinu odpočinout, napíšu, že je důležité, aby byl dotyčný autor kvalitní (tedy spíš jeho díla). A pak bychom řešili, co je to kvalita, jak ji poznat a posoudit. Zkušený autor je ten, který má víc zkušeností, ne? Ten, kdo se už například účastnil nějakých soutěží nebo je vydávaný knižně nebo třeba letěl v balonu, má-li to nějakou souvislost s povahou jím nabízených rad. Zkušený autor je tedy ten, který ví něco, co bychom měli/mohli vědět, ale ještě to nevíme.

Je dobré určit si, o čem všem se dá radit. Rady jsou buďto obecnější nebo konkrétnější, přičemž ty konkrétní najdeme v komentářích k povídkám (bavme se o povídkách, ať pořád nepřeskakujeme k jiným formám). Čeho se mohou týkat? Například charakteru postav, jejich vývoje, fyzikálních zákonů a jejich uplatnění v ději, bojových scén, historických období, motivů postav, dialogů, atd. Kéž bychom byli jednoduší. To by nám potom ani nevadilo, že se v military sci-fi mluví naprosto spisovnou češtinou, vojáci si každou chvíli jen tak mimochodem vzpomenou na nějakou dovednost, neumí takticky uvažovat a jsou schopni při soubojích popírat veškeré fyzikální zákony. Jakmile něco v povídce nesedí, nečte se nám to dobře. A proto se snažíme, aby byla chyba napravena. Obecnější radou by v tomto případě bylo: „Najděte si betačtenáře.“ Nebo třeba: „Uvědomte si, že čtenář neví to, co víte vy jako autor textu, vžijte se do jeho role.“ Konkrétnější radou by pak bylo: „Zajděte na nějaký LARP/promluvte si s někým, kdo rozumí bojovým scénám/zajeďte si mezi vojáky/přečtěte si něco o taktice…“ Toto jsou pochopitelně jen příklady, na základě každého textu by se dalo vymyslet mnohem více rad.

Nejde totiž o to opravit chybu, ale předejít jejímu vzniku. Kdybychom neradili a jen opravovali, dopadneme přesně tak, jako jsi to psala ve svém komentáři. Pomáhali bychom tak dlouho, až bychom de facto sami psali a přesto nebyli autory. Sikar možná píše kvůli zvýšení návštěvnosti, Pevnost kvůli zvýšení prodeje, ale troufám si tvrdit, že sobeckost těchto rádců spočívá v něčem jiném. Nikdy jsem sice nebyl v porotě žádné soutěže, ale jednou jsem měl možnost číst si všechny soutěžní příspěvky. A naděje, že se z těch rad aspoň jeden jediný člověk poučí a jeho příští povídka nebude nutit čtenáře, aby si provedl lobotomii kancelářskou sponkou, je podle mého dost motivující pro napsání nějaké té rady.

Ne všechno, co platí pro povídky, platí pro každý prozaický útvar nebo třeba pro poezii a jiné druhy umění. Ale jedna věc platí určitě všude. Dílo může být sebelepší, ale co z toho, když mu nikdo krom autora nerozumí? Útěcha typu „snad budoucí generace“ není zrovna povzbuzující.

Jsou rádci a rádci. Osobně nemám se špatnými rádci zkušenost, na spoustu věcí mi stačila Ekyelka nebo třeba takový Neff (ten tedy ne osobně). A Sikarovy rady se mi líbí. Pečlivě jsem si je všechny pročetl, hlavně ty o dialozích… Mladí a nezkušení pisálci vidí jen vlastní dokonalost. No a potom mají tendence být příliš chytří. S tím se bohužel asi nic dělat nedá (i když, nezmiňoval tady někdo atomovou bombu?)…

Jsem rád, mohu-li vysvětlit (ač nežádán) své důvody pro zastávání se té a té věci. A rozhodně nechci nikoho přesvědčovat o správnosti kečupu. Ono je totiž několik druhů.

22 Sikar Sikar | Web | 12. srpna 2011 v 21:10 | Reagovat

[21]: Sikar to nedělá kvůli návštěvnosti, Sikar to dělá, aby upustil páru tak, že zdrbe nějaký nešvar, co lidé páchají... Držet to v sobě, tak cvoknu.

23 Sikar Sikar | Web | 12. srpna 2011 v 21:16 | Reagovat

Jinak, děti moje, vaše debata je opravdu přínosná a po dlouhé době to je nějaká výměna argumentů, kterou mě doopravdy baví číst.

(upozorňuji, že Sikar není příliš schopen ironie a myslí to upřímně)

24 Dara Dara | 12. srpna 2011 v 21:34 | Reagovat

Já jsem teda úplně mimo (=čti "nic nepíšu"), ale neměli by věci hodnotit spíš čtenáři? Jasně, je to jen slovíčkaření. Všichni tu zmiňujete, že čtete, že chcete číst, že vám to pomáhá, ale v tom to je. Člověk si něco přečte a prostě líbí nebo nelíbí. A radit by měl ten, kdo umí svůj názor zformulovat s hlavou a patou, rozumě a slušně. Takže je "to je božíí, já tě tak lovískuju, bezvadně píšeš" -  to jako rada ani nevypadá, ale ani kritika to není. Problém je, že kloudné rady/kritiky jen tak někdo neumí a jen čtením potřebné kvality nezíská.

25 Kaunaz Isa Kaunaz Isa | Web | 12. srpna 2011 v 22:00 | Reagovat

[24]: Máš pravdu, ale na některé rady je  třeba někoho, kdo sám píše nebo psát zkoušel. To je jako kdybych Ti přesně řekl, co mi chutná na Chardonnay a požadoval, abys takové víno udělala. Pokud Ti neporadím, čeho se máš při přípravě vyvarovat, budeme na dobrý výsledek čekat dlouho.

Některým stačí číst a číst, někteří potřebují poradit. To holt závisí i na schopnostech...

A ještě jedna věc. Spousta čtenářů (těch nepíšících) uznává hodnocení LÍBÍ/NELÍBÍ. A to opravdu nikomu moc neřekne.

26 agrrr agrrr | Web | 12. srpna 2011 v 22:53 | Reagovat

[24]: Já si myslím, že málo který internetový "jenom čtenář" má dost načteno. Co jsem si osobně všimla, zde na internetu, tak vášnivý čtenáři knih s větším rozsahem žánrů píší a to ať už jen pro zábavu svou a svých blogových čtenářů, nebo se sami snaží prosadit. Myslím, že z pohledu čtenářů leze ohodnotit až v případě knižním vydání, nebo většího proslavení. Ale tohle je jen můj osobní postřeh díky pročítání blogu a hlavně díky hodnocení témat, kdy jsem získala mnohem větší přehled o blozích, a nejsem schopna ho nijak objektivně podložit.

[21]: Ke zkušenému autorovi. Ta polemika na začátku je to, co chci zdůraznit. Jde o to, že ti, co hltají rady ať už všeobecné, nebo touží po konkrétních, ale oni neví ani od koho. Proto zdůrazňuju to proklepnutí si budoucího rádce. Vědět kdo je, zdali má vůbec nějaké zkušenosti, jeli schopen radit, ale i jeho styl co od něho očekávat. Ale to už se opakuji opravdu po několikáté a už se k tomu nechci (pokud možno)vracet.

Ve svém článku se věnuju především těm obecným a nabádám ne ke konkrétním, ale k individuálním.
Jde o to, že obecné rady v současné době nepovažuju za příliš hodnotné. V současné době se obecnými radami zabývá každý, kdo si o sobě myslí, že je pisálek.

K tvým příkladům, jedná se o to, že pokud si tyto rady skutečně někdo bere k srdci, zaměřuje se pak i na věci, které se ho vůbec netýkají a dělá bejkárny. Anebo, což je pravděpodobnější, se budoucí slavná spisovatelská hvězda považuje za někoho, kdo tyto chyby přece nedělá, to jsou ti ostatní on ne. (větu brát prosím s nadsázkou ;-)) Jde o to, že pokud si pisálek přečte "všeobecné rady" může si říct aha, ale aby si tyto chyby skutečně uvědomil, musí být buď skutečně osobnostně vyzrálý jedinec, nebo už zkušenější pisálek. Navíc vzhledem k trendu i celkem základních užitečných pravidel pro psaní, které jsme si učili na školách, píše každý sama sebe za pisálka vydávající se bloger, který má o sobě pisateslké ambice a tyto rady ztrácejí na své serióznosti a přestávají být brány vážně. Skutečně doporučuju hluboce zapátrat blogovými vodami a kolik se náhle objeví psavých radilů.

Uznávám, že tvé příklady rad, jsou velmi pádným argumentem a nutí mě nad tím přemýšlet.
Ovšem i zde mám svoje malé ale. Pokud chce někdo psát o něčem, o čem ví velký kulový a přitom nemá absolutně žádnou potřebu si zjišťovat další fakta a informace. Silně pochybuji, že si vezme k srdci nějakou radu ať už všeobecnou nebo idividuální- vyžádanou.
Ke konkrétním radám. Pokud si pod tímto pojmem představuješ jednotlivé upozorňování na právě jednotlivé chyby a opravování je, tak to uznávám, že je kontraproduktivní. Tímto způsobem ani k žádnému ponaučení snad ani dojít nelze, protože jeho dílo se stane naším. S tímto plně souhlasím. Proto jsem si dovolila využít ještě jeden druh rad a to individuální. Tedy ty o které mi jde, ty, ke kterým -dalo by se říct- nabádám.

Pod tímto pojmem já si představuju individuální přístup k autorovi i jeho dílu, nikoliv však opravování jednotlivých chyb, ale upozornění na co by si spisálek měl dát pozor. Věřím, že všeobecné rady nejsou schopné pojmout unikátnost každého díla. Proto radí i ve zbytečnostech nebo, je těch rad až příliš a spisálek z nich zase nic nemá. Tou individualitou myslím právě přístup radila k spisálkovi. „všimla jsem si, že máš problém s výkyvy povah některých postav“ plus konkrétní příklad“ bylo by dobré se na to zaměřit a celou postavu si více ujasnit“… nebo“všimla jsem si, že se hodně věnuješ historickým bitvám, máš pěkně propracované popisy brnění a jsou velmi věrohodné,ale tvoje znalosti o šermu jsou zřejmě nulové, měla by sis o tom víc nastudovat a následně bitvy upravit“…
Pokud se, ale začínající pisálek historickým bitvám vůbec nevěnuje, je pro něj rada o věrohodných šermířských soubojích naprosto zbytečná.

„Nikdy jsem sice nebyl v porotě žádné soutěže, ale jednou jsem měl možnost číst si všechny soutěžní příspěvky. A naděje, že se z těch rad aspoň jeden jediný člověk poučí a jeho příští povídka nebude nutit čtenáře, aby si provedl lobotomii kancelářskou sponkou, je podle mého dost motivující pro napsání nějaké té rady.“
I tohle je silný argument. A nutí mě pochybovat nad vlastním odsouzením všeobecných rad. Ale pokud byly některé příspěvky opravdu tak příšerné, nevěřím, že by si jejich autoři vzali všeobecné rady k srdci. Jestli byli schopni do soutěže poslat takovou hrůzu budící tvorbu, tak buď nemají soudnost, nebo přeháníš, nebo ani o rady nějak nestáli, když si sami nešli pro radu ať už za příbuzenstvem, za někým známým důvěryhodným… za kýmkoliv.
Tak mě napadá ještě otázka, zda všeobecné rady nejsou spíše škodnou. Kdy si spousta jedinců myslí, že podle nich a díky nim, může být skvělým pisatelem a pak posílá dle návodu na internetu „jak napsat skvělý příběh“  popřípadě „jak psát a co psát“ své výtvory do soutěží.
Jde o to, že článek byl mířen spíš k masám, co věří, že jim nějaký „zkušenější“ pisálek dopomůže ke slávě.K těm, co si myslí, že jim vše spadne do klína samo dle návodu na internetu. K samozvaným rádcům co si myslí, že snědli moudrost světa, aniž by měli vůbec nějaké zkušenosti.

27 Čerf Čerf | Web | 13. srpna 2011 v 0:10 | Reagovat

Stejně jako každý nese svou kůži na trh s tím, co sám napíše, je odpovědný i za to, komu popřeje sluchu. Někdy a pro někoho může být rada toho nejpovolanějšího profesionála úplně k ničemu a ta nejslabodušší pitomost od sebestředného blábolila může být (nezaslouženě ovšem :-)) v pozitivním smyslu slova určující pro další cestu.  Snažím se proto dopředu nikoho nekádrovat, ale zároveň si vytvářet vlastní názor a taky ho pak logicky dopřát i druhým. Ale fakt nevím, jestli to za těchto okolností smím i někomu samozvaně poradit :-)

28 Kaunaz Isa Kaunaz Isa | Web | 13. srpna 2011 v 0:49 | Reagovat

[26]: Myslím, že jestli se někdo nevěnuje například šermu, ale má v povídce dlouhé a nelogické pasáže o soubojích, měl by mu někdo vysvětlit alespoň kde může najít něco, co by mu pomohlo psát uvěřitelněji. Autor často sám nepřijde na to, co je čtenáři jasné.

A co se špatnosti existence všeobecných rad týče... Ono záleží hodně na osobě pisálka. Když jsem byl mladší, měl jsem dojem, že "těch špatných" tolik není, ale dnes je internet plný arogantních spratků, kteří si myslí, že jejich za pět minut splácaná povídka, kterou si po sobě ani nepřečetli, je vrcholem současné literatury. Takovým nepomůže žádná rada. Jsou zvyklí na konstantní chválu v duchu "hezký blog, mrkni na můj."
Někteří z toho vyrostou, jiní časem přestanou psát a zbytek bude rozcupován těmi, kteří si jejich práce musí číst. Nevinil bych z toho rady typu "za deset minut profesionálem", neboť jsou většinou až tak obecné, že se s nimi dá souhlasit. A ti géniové je stejně nedodržují, ne?

A na závěr klasika náctileté básnířky: "Vy tomu totiž nerozumíte." Je to zvláštní, ale kdysi to mnohem častěji bylo: "Vy mi nerozumíte." Svět je divný.

29 Sikar Sikar | Web | 13. srpna 2011 v 8:06 | Reagovat

[21]:[26]: přemýšlel jsem o zapojení se do debaty, ale jak vás čtu, říkáte vše důležité. Tak snad leda malý postřeh.

„Nikdy jsem sice nebyl v porotě žádné soutěže, ale jednou jsem měl možnost číst si všechny soutěžní příspěvky. A naděje, že se z těch rad aspoň jeden jediný člověk poučí a jeho příští povídka nebude nutit čtenáře, aby si provedl lobotomii kancelářskou sponkou, je podle mého dost motivující pro napsání nějaké té rady.“

"Jestli byli schopni do soutěže poslat takovou hrůzu budící tvorbu, tak buď nemají soudnost, nebo přeháníš, nebo ani o rady nějak nestáli,"

Z osobních zkušeností mohu říct, že ti lidé nemají soudnost a skutečně se považují za vrchol hezů blogís literatury.

30 Gabriel Decay Gabriel Decay | Web | 13. srpna 2011 v 16:12 | Reagovat

[16]: ouu...to bylo moje ego.. :-D  :-D

31 KadetJaina KadetJaina | Web | 14. srpna 2011 v 17:54 | Reagovat

Kameny na mě, já taky psala rady :-D
Musím ale říct, že internetové rady (n vždy a všechny, ale některé) mě donutily se zamyslet a říct si: "Jo, ten člověk má v tomhle pravdu," a pokusit se přehodnotit některé drobnosti. Jasně, nenechám si kecat doi toho, jak psát, jak skládat věty a kde opakovat/neopakovat slova, protože jedu svým stylem. Ale jak podotkl Isa, takové zákony fyziky/soubojů/brnění/whatever jsou o držku a když si někde přečtu, jak to doopravdy funguje, tak si uvědomím chybu a začnu se shánět po informacích. Rada jako rada je dobrá, ale jde spíš o drobnosti a detaily, na které mnohdy člověk sám nepřijde (nebo přijde po dlouhé době a odříkání 8-)) Když někdo začně kafrat do toho, jak psát a tvářit se jako velký boss, měl by dostat palcátem mezi oči.
Musím si ale rejpnout: Když někdo požádá o kritiku a píše jako to prase, tak mu člověk poradit prostě musí.
To se ale netýká psaných internetových rad do éteru :-D

32 Ozzro Ozzro | Web | 15. srpna 2011 v 19:36 | Reagovat

Agruško, je rozdíl mezi radit a radit. Záleží na tom, co a jak radíš. Krok je krok a tím krokem může být úspěch v soutěži. Přecejenom je velký rozdíl mezi tím, kdo napsal první věc a tím, kdo píše pět let a tak jsem to myslel :P

33 agrrr agrrr | Web | 15. srpna 2011 v 19:41 | Reagovat

[32]: Čtenář, ale nevidí do autorovy hlavy ;-) :-P

34 ratuska ratuska | Web | 19. srpna 2011 v 16:54 | Reagovat

Debata je fajnová, bohužel tomu moc nerozumím, tak nemůžu přidat svou troškou do mlýna :-(.

35 Arcana Arcana | Web | 24. srpna 2011 v 22:02 | Reagovat

A je to tady. Zrovna nedávno jsem potvrzovala, že rady takyautorů mě decentně štvou a už mám na blogu článek který by se dal pokládat za jeden z nich :D
Ale není tomu tak, samozřejmě, je to jen subjektivní názor, samozřejmě ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 
Čtřenáře upozorňuji na to, že jsem dyslektik. Veškeré texty sY sice nechávám kontrolovat, ale stejně se tam nějaké chybI obĚvÝ Klidně mě na danou chybu upozoněte, zlobYt se nebudu. Ale urážením mě si nepomůžete a ještě se samY ztrapníte.
Děkuju. ;-)


Autorem designu i fotky jsem jen a pouze (výjmečně) já. ;-)